Pentaksiran adalah suatu proses yang meliputi pelbagai
kaedah untuk menentukan tahap sesuatu ciri atau
yang diperolehi seseorang pelajar bacaan setelah mengalami proses
pengajaran dan pembelajaran. Kesahihan bukti yang digunakan bagi proses
penaksiran sangat bergantung pada sejauh mana guru berupaya mengkuantifikasikan
dengan tepat kewujudan atribut atau ciri penguasaan pelajar yang digunakan
sebagai asas penaksiran Pengukuran pula merupakan suatu proses kuantifikasi
dengan memberi nilai angka kepada kewujudan sesuatu ciri dan atribut. Dalam
proses pengajaran dan pembelajaran membaca, kewujudan ciri “penguasaan” sesuatu
kemahiran membaca yang diajarkan oleh guru pada pelajar dikuantifikasikan
dengan memberi skor ujian yang boleh digunakn untuk mentafsir matlamat dan
objektif pembelajaran bacaan.
pentaksiran, ia boleh
dibahagikan kepada 4 kategori, iaitu :
Pentaksiran Berasaskan
Prestasi.
Pentaksiran kategori ini sama dengan pentaskiran sumatif kerana ia
berfokuskan pencapaian. Biasanya ia berkait dengan pentaksiran berasaskan
standard yang menggunakan tindak balas yang bebas berasaskan soalan-soalan yang
standard. Tugasan yang diberikan itu didefinisikan dengan sempurna dan murid
diarahkan mencipta, penghasilkan atau melakukan sesuatu, biasanya ia melibatkan
aplikasi pengetahuan dan kemahiran dalam dunia sebenar. Prestasi murid diukur
daripada produk yang dihasilkan seperti mengecat, portfolio, pameran, atau
kemungkinan sesuatu persembahan seperti ucapan, kemahiran atlit, muzik dan
membaca.
Pentaksiran Internal dan
Eksternal.
Pentaksiran internal ditentukan dan disemak oleh sekolah (guru).
Murid mendapat markah dan maklum balas daripada pentaksiran yang telah dibuat.
Pentaksiran eksternal pula ditentukan oleh sesuata badana tau sindiket seperti
Majlis Peperiksaan Malaysia. Kertas pentaksiran ditandakan oleh pakar dari
luar. Murid hanya mendapat markah pentaksiran sahaja dan mereka tidak
dimaklumkan tentang kelemahan mereka.
Pentaksiran Sumatif.
Pentaksiran sumatif biasanya dilakukan pada akhir sesuatu kursus atau projek.
Dalam pendidikan, pentaksiran sumatif digunakan untuk memberikan gred kursus
yang diambil kepada pelajar.
Pentaksiran formatif.
Pentaksiran formatif biasanya diberikan kepada murid sepanjang sesuatu kursus atau
projek. Pentaskiran formatif juga merujuk kepada pentaksiran pembelajaran,
iaitu sebagai salah satu strategi membantu murid belajar. Dalam pendidikan,
pentaksiran formatif ini mungkin berlaku kepada guru atau murid, memberikan
maklum balas terhadap kerja murid, dan tidak semestinya dengan memberikan gred
kerana tujuan pentaksiran jenis ini bukan untuk membandingkan pencapaian murid.
No comments:
Post a Comment