pentaksiran, ia boleh
dibahagikan kepada 4 kategori, iaitu :
Pentaksiran kategori ini sama dengan pentaskiran sumatif kerana ia
berfokuskan pencapaian. Biasanya ia berkait dengan pentaksiran berasaskan
standard yang menggunakan tindak balas yang bebas berasaskan soalan-soalan yang
standard. Tugasan yang diberikan itu didefinisikan dengan sempurna dan murid
diarahkan mencipta, penghasilkan atau melakukan sesuatu, biasanya ia melibatkan
aplikasi pengetahuan dan kemahiran dalam dunia sebenar. Prestasi murid diukur
daripada produk yang dihasilkan seperti mengecat, portfolio, pameran, atau
kemungkinan sesuatu persembahan seperti ucapan, kemahiran atlit, muzik dan
membaca.
Pentaksiran internal ditentukan dan disemak oleh sekolah (guru).
Murid mendapat markah dan maklum balas daripada pentaksiran yang telah dibuat.
Pentaksiran eksternal pula ditentukan oleh sesuata badana tau sindiket seperti
Majlis Peperiksaan Malaysia. Kertas pentaksiran ditandakan oleh pakar dari
luar. Murid hanya mendapat markah pentaksiran sahaja dan mereka tidak
dimaklumkan tentang kelemahan mereka.
Pentaksiran sumatif biasanya dilakukan pada akhir sesuatu kursus atau projek.
Dalam pendidikan, pentaksiran sumatif digunakan untuk memberikan gred kursus
yang diambil kepada pelajar.
Pentaksiran formatif biasanya diberikan kepada murid sepanjang sesuatu kursus atau
projek. Pentaskiran formatif juga merujuk kepada pentaksiran pembelajaran,
iaitu sebagai salah satu strategi membantu murid belajar. Dalam pendidikan,
pentaksiran formatif ini mungkin berlaku kepada guru atau murid, memberikan
maklum balas terhadap kerja murid, dan tidak semestinya dengan memberikan gred
kerana tujuan pentaksiran jenis ini bukan untuk membandingkan pencapaian murid.

No comments:
Post a Comment