Membaca merupakan satu proses
pembentukan dan pemberian makna melalui interaksi para pembaca dengan bahan
bacaannya. Proses ini sangat berkait rapat dengan proses penglihatan. Menurut
Marohaini Yusoff(1989), proses membaca ini sebagai satu perlakuan yang kompleks
dan sukar untuk diperhatikan. Oleh hal
yang demikian, banyak kaedah yang boleh digunakan dalam proses membaca ini.
Antara proses untuk belajar
membaca ialah :
I.
Pelajar perlu mengenal pasti
setiap huruf dan perkataan yang terdapat dalam teks bacaannya.
II.
Selepas itu, pelajar hendaklah
cuba untuk memahami teks yang dibaca.
III.
Akhir sekali, pelajar
hendaklah mengenalpasti lambang-lambang perkataan yang dilihat dalam teks dan
membuat perkaitan antara lambang yang ditunjukkan dengan bunyi atau dengan
makna yang tertentu.
Selain itu juga, terdapat
beberapa strategi dalam belajar membaca. Antara strategi tersebut ialah :
A. Seseorang pembaca hendalah mempunyai motivasi dan tujuannya yang
tersendiri.
B. Pembaca hendaklah bijak dalam mencari bahan bacaan yang mudah difahami.
C. Pembaca juga perlu membuat semakan ringkas menyeluruh terhadap bahan yang
dibaca.
No comments:
Post a Comment