i.
Abjad / huruf
• Kaedah yang paling biasa digunakan dalam
mengajar mengeja dan membaca perkataan.
• Kaedah ini memerlukan kanak-kanak untuk
mengenal nama huruf dari a-z. kemudian kanak-kanak diajar mengenali huruf vokal
a, e, i, o, u, huruf konsonan dan diftong ai, au, dan oi.
• Selepas itu, bunyi-bunyi huruf diperkenalkan
dan huruf-huruf ini digabungkan bagi membentuk suku kata dan seterusnya
perkataan.
1. sesuai dengan binaan perkataan bahasa
Melayu yang terdiri daripada suku kata yang tetap bunyinya.
2. Kaedah ini juga membolehkan kanak-kanak
mengeja perkataan-perkataan baru yang belum dipelajari.
3. Memberi
asas yang kukuh dalam membaca.
ii.
Pandang dan sebut / seluruh perkataan
• Kaedah
ini sangat popular dalam mengajar bacaan dalam bahasa Inggeris.
• Melalui kaedah ini, pengajaran membaca
adalah berdasarkan perkataan-perkataan yang biasa digunakan seharian yang
membentuk kebanyakan pertuturan kita seperti saya, makan, tidur, main, emak,
ayah dan sebagainya.
• Guru akan memperkenalkan beberapa
perkataan dahulu dan diulang berkali-kali menyebutnya. Kebiasaannya, perkataan
tersebut disertakan dengan gambar dan mengandaikan bahawa murid belajar secara
pandang (visual).
• Kaedah
ini tidak menggunakan aktiviti mengeja sama sekali.
• Guru digalakkan menggunakan kaedah fonik
iaitu menghubungkan satu huruf dengan satu bunyi sekiranya murid tidak dapat
menyebut perkataan tertentu.
iii. Fonek / bunyi
• Kaedah
ini adalah antara kaedah mengajar bacaan yang digemari oleh guru.
• Kaedah
ini menekankan hubungan bunyi-bunyi dengan huruf-hurufnya.
• Kaedah ini sesuai digunakan kerana susuk
bahasa Melayu yang terdiri daripada suku kata yang tetap bunyinya.
• Menurut kaedah fonik, hanya bunyi huruf
yang diperkenalkan terlebih dahulu dan diikuti dengan membunyikan suku kata dan
seterusnya membunyikan perkataan.
• Dalam
bidang fonetik, huruf tidak dieja tetapi terus dibunyikan. Contohnya;
1. a
disebut aa
2. b
disebut be
3. c
disebut ce
• Dan begitulah bagi huruf-huruf dan suku
kata yang lain. Sebagai contohnya ka + ki terus disebut sebagai [ka] + [ki] dan
seterusnya disebut sebagai [kaki].
iv.
Gabungan bunyi – kata (dari nama huruf
dan bunyi kepada perkataan)
• Diperkenalkan
oleh Professor Isahak Haron.
• Dalam kaedah ini, pelajar diajar langkah
demi langkah, mulai dengan bunyi huruf digabungkan dengan nama huruf (abjad)
dan bentuk huruf.
• Kemudian,
mereka membina suku kata dan seterusnya perkataan.
• Latih
tubi mengeja adalah perlu berdasarkan perkataan pelbagai deria.
No comments:
Post a Comment