web stats

Tuesday, May 6, 2014

PENDEKATAN DALAM MENGAJAR MEMBACA


                                  i.        Abjad / huruf
•        Kaedah yang paling biasa digunakan dalam mengajar mengeja dan membaca perkataan.
•        Kaedah ini memerlukan kanak-kanak untuk mengenal nama huruf dari a-z. kemudian kanak-kanak diajar mengenali huruf vokal a, e, i, o, u, huruf konsonan dan diftong ai, au, dan oi.
•        Selepas itu, bunyi-bunyi huruf diperkenalkan dan huruf-huruf ini digabungkan bagi membentuk suku kata dan seterusnya perkataan. 

         Kelebihan;

1.   sesuai dengan binaan perkataan bahasa Melayu yang terdiri daripada suku kata yang tetap bunyinya.
2.   Kaedah ini juga membolehkan kanak-kanak mengeja perkataan-perkataan baru yang belum dipelajari.
3.   Memberi asas yang kukuh dalam membaca.


    ii.        Pandang dan sebut / seluruh perkataan

•    Kaedah ini sangat popular dalam mengajar bacaan dalam bahasa Inggeris.
•  Melalui kaedah ini, pengajaran membaca adalah berdasarkan perkataan-perkataan yang biasa digunakan seharian yang membentuk kebanyakan pertuturan kita seperti saya, makan, tidur, main, emak, ayah dan sebagainya.
•  Guru akan memperkenalkan beberapa perkataan dahulu dan diulang berkali-kali menyebutnya. Kebiasaannya, perkataan tersebut disertakan dengan gambar dan mengandaikan bahawa murid belajar secara pandang (visual).
•   Kaedah ini tidak menggunakan aktiviti mengeja sama sekali.
•    Guru digalakkan menggunakan kaedah fonik iaitu menghubungkan satu huruf dengan satu bunyi sekiranya murid tidak dapat menyebut perkataan tertentu.



  iii.          Fonek / bunyi

•        Kaedah ini adalah antara kaedah mengajar bacaan yang digemari oleh guru.
•        Kaedah ini menekankan hubungan bunyi-bunyi dengan huruf-hurufnya.
•        Kaedah ini sesuai digunakan kerana susuk bahasa Melayu yang terdiri daripada suku kata yang tetap bunyinya.
•        Menurut kaedah fonik, hanya bunyi huruf yang diperkenalkan terlebih dahulu dan diikuti dengan membunyikan suku kata dan seterusnya membunyikan perkataan.
•        Dalam bidang fonetik, huruf tidak dieja tetapi terus dibunyikan. Contohnya;

1.       a disebut aa
2.       b disebut be
3.       c disebut ce

•        Dan begitulah bagi huruf-huruf dan suku kata yang lain. Sebagai contohnya ka + ki terus disebut sebagai [ka] + [ki] dan seterusnya disebut sebagai [kaki].

   iv.        Gabungan bunyi – kata (dari nama huruf dan bunyi kepada perkataan)

•        Diperkenalkan oleh Professor Isahak Haron.
•        Dalam kaedah ini, pelajar diajar langkah demi langkah, mulai dengan bunyi huruf digabungkan dengan nama huruf (abjad) dan bentuk huruf.
•        Kemudian, mereka membina suku kata dan seterusnya perkataan.

•        Latih tubi mengeja adalah perlu berdasarkan perkataan pelbagai deria. 

No comments:

Post a Comment