Definisi yang diberikan oleh Smith & Johnson (1980)
lebih berkait dengan proses membaca sebagai satu proses komunikasi antara
pembaca dan penulis. Membaca menurut meraka ialah proses memahami apa yang dimaksudkan
oleh penulis menerusi bahan yang dihasilkannya dalam bentuk paparan bertulis.
Keupayaan membaca ialah keupayaan membuat tanggapan terhadap apa yang ingin
dimaksudkan oleh penulis. Definisi ini ialah sepadan dengan definisi yang
dikemukakan oleh Safiah Othman (1991), iaitu selagi seseorang tidak memahami
apa yang dibaca maka dia belum lagi membaca. Definisi ini bermaksud pemberian
makna terhadap bahan yang dibaca adalah penting bagi mengatakan bahawa
seseorang itu berkeupayaan membaca atau mempunyai kemahiran membaca. Selagi
beliau mempunyai masalah dalam proses memberi makna ini, maka selagi itulah
beliau belum membaca.
Harris dan Sipay (1980) dalam memberikan definisi membaca
menegaskan keperluan seseorang itu perlu mahir atau dapat membaca lambang-lambang
bercetak bagi memberikan makna terhadap lambang yang dibacanya. Definisilah
yang banyak digunakan bagi mengukur keupayaan seseorang, sama ada dia “celik
huruf” atau “buta huruf”. Seseorang yang dapat membaca menurut definisi Harris
dan Sipay ini ialah orang yang dapat membezakan antara lambang yang bertulis
dalam sesuatu bentuk tulisan tertentu dan lambang yang bukan bertulis, iaitu
dalam bentuk lukisan bagi mengungkap sesuatu objek atau konsep tertentu. Namun
demikian, banyak tulisan yang terdapat di dunia ini adalah merupakan lambang
lukisan yang dipermudahkan. Sebagai contoh aksara Cina, Jepun, Korea dan
beberapa lagi sistem tulisan pelbagai aksara di dunia ini merupakan lambang
lukisan yang mewakili sesuatu objek atau konsep yang ingin dimaksudkan. Lukisan
tersebut kemudiannya menjadi lambang dalam sistem penulisan yang tekal dan
diikuti oleh pengguna bahasa tersebut sehingga ke hari ini.
Seterusnya definisi yang diungkapkan oleh Goodman
(1973) pula terdapat sedikit perbezaan daripada definisi yang dikemukakan oleh
ketiga-tiga tokoh diatas. Goodman telah membuat kajian tentang kebolehbacaan,
iaitu bagi merungkai persoalan sejauhmanakah sesuatu bahan tersebut dapat
dibaca oleh seseorang pelajar membaca. Goodman pernah menyatakan bahawa membaca
adalah satu permainan teka-teki. Hal ini bermaksud, pembaca seolah-olah
bertka-teki dengan bahan bercetak yang
dibacanya. Maksudnya disini pembaca tidak semestinya mengetahui ungkapan
kata-kata yang terdapat pada bahan yang dibacanya, tetapi beliau membuat tekaan
terhadap sesuatu perkataan itu berdasarkan maksud yang palinh hampir dengan
perkataan yang beliau tidak pasti.
Selain itu, definisi lain ialah definisi yang
dikemukan oleh Mahzan (2003) menegaskan bahawa membaca ialah proses membina
jambatan antara apa yang terdapat dipermukaan penulis dengan apa yang terdapat
di minda pembaca. Definisi ini dikemukan berdasarkan satu teori bacaan yang
amat berpengaruh sekitar tahun 1990-an iaitu teori skema. Teori ini menyatakan
bahawa seseorang hidup dengan mengumpul seberapa banyak maklumat di dalam
mindanya berlandaskan apa sahaja pengalaman yang dihadapi dalam hidupnya ini.
Pengalaman latar ini akan kekal dalam mindanya dan digunakan bagi memperkayakan
lagi mindanya dengan pengalaman yang baru. Semakin banyak pengalaman latar yang
dikumpul, semakin kayalah mindanya. Pepatah melayu ada mengatakan, semakin jauh
perjalanan, semakin luas pengalaman. Perjalanan bukan sahaja bermaksud dalam
jarak atau lokasi dan tempat, tetapi pengalaman juga diperolehi menerusi pelbagai
peristiwa yang dilalui.
Proses membaca menurut Mahzan ialah proses mengaitkan
apa yang terdapat dalam minda seseorang dengan apa yang dibacanya dipermukaan
bertulis. Semakin banyak yang diketahui tentang isu yang diungkap dalam bahan
bertulis, semakin mudahlah beliau memahami apa yang dibaca.
No comments:
Post a Comment