web stats

Tuesday, May 6, 2014

MASALAH MEMBACA



Masalah dalam membaca ini semakin hari semakin membimbangkan kerana terdapat segelintir pelajar yang belum tahu membaca walaupun sudah memcapai usia yang sepatutnya. Keadaan ini bukan sahaja berlaku di sekolah rendah tetapi juga turut berlaku di sekolah menengah. Masalah yang berlaku ini boleh dikategorikan kepada dua iaitu umur akal dan umur biologi. Umur akal ini ialah istilah yang digunakan bagi pelajar yang tidak dapat membaca pada usia yang sepatutnya yang berdasarkan umur biologi atau dengan kata lain umur seseorang pelajar yang diukur berdasarkan kurikulum rasmi pendidikan di sekolah sebagai contoh tahun satu. Seterusnya, umur biologi ialah umur yang dikira sejak seseorang itu lahir lagi.
            Menurut Mahzan Arshad,(2009), terdapat dua faktor yang menyebabkan masalah membaca. Faktor tersebut ialah faktor dalaman dan juga faktor luaran. Bagi faktor dalaman, faktor yang terlibat ialah faktor fizikal dan juga faktor neorologikal. Antara kecacatan fizikal yang mempengaruhi keupayaan membaca ialah :

a)    Masalah atau kecacatan penglihatan 

Dalam keadaan ini, terdapat banyak punca yang 
akan menganggu keupayaan membaca. Antara punca 
tersebut ialah juling, rabun jauh, rabun dekat, Amblyopiks 
dan juga Astigmatism. Punca-punca ini yang 
mendatangkan masalah kepada kanak-kanak khasnya 
untuk menggunakan penglihatan mereka untuk aktiviti 
membaca. Masalah yang timbul pada peringkat awal ini 
yang akan mendatangkan masalah yang teruk pada 
proses mendekod.

b)   Masalah pertuturan

Dalam masalah pertuturan, punca utama yang menjadi penyebab kepada masalah ini ialah masalah tumbesaran, pendengaran, masalah dalam pertumbuhan kerongkong, masalah sumbing dan juga kecederaan pada otak sama ada kecederaan yang serius ataupun tidak. Walau bagaimanapun, masalah-masalah ini tidak akan mengakibatkan keupayaan membaca dan sekiranya terdapat kesan sekalipun tetapi kesan tersebut hanya kepada psikologi sahaja.

c)    Masalah pendengaran

Masalah pendengaran ini akan menyebabkan pelajar menghadapi kesukaran yang amat dalam menuntut ilmu. Walau bagaimanapun, masalah pendengaran yang ringan boleh dirawat melalui rawatan yang sesuai. Pelajar yang menghadapi ini akan berhadapan dengan kesukaran dalam membezakan bunyi konsonan dan juga bunyi vokal. Dalam masalah pendengaran ini, terdapat dua jenis kecacatan iaitu kecacatan sementara dan juga kecacatan kekal. Kecacatan pendengaran yang sementara ini boleh dirawat dengan cara membersihkan telinga dan juga mengambil antibiotik. Seterusnya, kecacatan pendengaran yang kekal ini pula perlu merujuk kepada doktor-doktor yang lebih pakar untuk membolehkan rawatan yang sempurna diberikan kepada para pelajar.

Faktor dalaman yang seterusnya ialah faktor neurologikal. Faktor ini juga turut menyebabkan masalah dalam membaca. Terdapat beberapa faktor yang terdapat dalam faktor neurologikal iaitu :

a.    Faktor keturunan

Masalah faktor ini dapat diatasi dengan cara mengubah sikap ibu bapa para pelajar. Sebagai contoh ibu bapa menunjukkan minat mereka terhadap bahan bacaan dan berminat terhadap kejayaan anak-anak mereka dalam pelajaran. Selain itu, ibu bapa juga boleh menunjukkan model bahasa kepada anak-anak mereka.

    


 b.     Faktor Emosi

Faktor ini terjadi apabila pelajar yang gagal atau tidak tahu membaca akan mempunyai rasa rendah diri, terasing, tidak bermotivasi, kecewa, malas, gagal dan sebagainya.





c.    Faktor Kerosakan Otak

Faktor kerosakan otak ini adalah disebabkan oleh kecederaan, penyakit atau bahan toksik yang telah mencemarkan otak atau di bahagian otak.

d.    Faktor Disleksia

Faktor diskleksia ialah satu gangguan dalam pembelajaran yang dialami oleh seorang kanak-kanak sejak kecil lagi dan keadaan ini berlanjutan sehingga kanak-kanak itu dewasa. Terdapat segelintir pengidap penyakit disleksia ini mempunyai masalah untuk menyebut perkataan yang panjang dan kesukaran untuk mengikuti urutan perkataan seperti nama bulan, urutan hari dan juga sifir.





Terdapat faktor yang tergolong dalam faktor luaran. Antara faktor tersebut itu ialah :
     i.        Faktor persekitaran

Dalam faktor persekitaran, persekitaran di rumah memainkan peranan yang sangat penting dalam menentukan kebolehan membaca seseorang. Ini termasuklah tahap pendidikan ibu bapa, kegiatan sosiobudaya, pendapatan ahli keluarga, kestabilan emosi, corak interaksi dan juga komunikasi serta sikap seseorang atau ibu bapa terhadap pembelajaran. Ibu bapa seharusnya menjadi model dalam tingkah laku, tabiat dan suka membaca. Keluarga juga memainkan peranan dalam memupuk minat membaca dalam kalangan anak-anak mereka sebagai contoh mereka boleh menyediakan bahan bacaan yang boleh menarik minat anak-anak untuk membaca di rumah. Hal ini demikian kerana penyediaan bahan bacaan ini boleh mempengaruhi minat membaca anak-anak. Persekitaran di sekolah juga memainkan peranan penting dalam memupuk minat membaca dalam kalangan murid-murid. Tingkah laku guru di dalam kelas juga amat mempengaruhi kebolehan mambaca para pelajar. Sebagai contoh, guru perlu menyediakan bahan bacaan yang sesuai, jenis soalan yang baik dan memberi dorongan serta pengukuhan kepada para pelajarnya.

Langkah untuk mengatasi masalah dalam membaca :

1.     Mengadakan ujian saringan dan ujian diagnostik
Ujian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh para pelajar. Fungsi ujian saringan ini ialah untuk mengetahui tahada dan pencapaian para pelajar dalam kemahiran membaca. Seterusnya, fungsi ujian diagnostik ialah untuk mengenal pasti simptom psikologi, fizikal, psikososial dan persekitaran yang ditunjukkan oleh pelajar yang berkenaan yang berkaitan dengan masalah pembelajaran khususnya dalam membaca.

2.    Program kelas intervensi awal Membaca dan Menulis (KIA2M)

Program ini bertujuan untuk membantu para pelajar yang belum menguasai kemahiran membaca dan menulis dalam Bahasa Melayu pada usia 7 tahun iaitu pada tahun satu.



3.    Literasi, numerasi dan saringan (LINUS)

Program ini dirancang dan dibentuk sebagai penambaikan progaram yang tersedia ada iaitu KIA2M. Ini bertujuan untuk memastikan semua pelajar Tahun satu dapat menguasai asas membaca, menulis dan mengira.



1 comment:

  1. Tahniah diucapkan kerana dah membina blog berupa ruang rumah ini sebagai bilik bacaan, semoga berguna kepada sesiapa yang memerlukan tentang keterampilan membaca.

    ReplyDelete